Sed eget tortor suscipit, ornar

Predajnosť bytov sa blíži k top roku 2008

V jednom je však rozdiel......

V roku 2008 dosiahol predaj nových bytov v Bratislave počet takmer 4000.

Rok 2015 za týmto počtom zaostal len o približne 700 bytov.

Rok 2016 predznamenáva, že bude rekordná hranica z roku 2008 dokonca prekonaná.


V čom spočíva ale rozdiel?


Zmenil sa klient...... zmenil sa dopyt..... zmenila sa ponuka …...


Klient roku 2016 je predovšetkým iný ako klient roku 2008. Na dopyt klienta reflektuje ponuka. Teda aj ponuka je iná.

Súčasný klient je náročnejší. Očakáva pridanú hodnotu, očakáva niečo, čo ho presvedčí, že práve tento projekt je preňho ten pravý.

Zatiaľ čo v roku 2008 bola veľká časť klientely tvorená zahraničnými investormi, ktorí tu skupovali byty za účelom ďalšieho či už prenájmu, alebo predaja so ziskom, dnes je to vo väčšej miere „našinec“, ktorý si hľadá svoje bývanie, prípadne svojím deťom zabezpečuje budúcnosť.

S tým súvisia aj rozhodovacie kritéria klienta vtedy a dnes. V 2007 a 2008 sa kupovalo všetko a hneď. Akoby vládla istá hystéria, že už viac nebude.... Boli to roky, prvých developerských projektov v Bratislave. Ktoré pôsobili po 40tich rokoch sivej panelákovej funkcionalistickej komunistickej výstavby natoľko neodolateľne, že novostavby sa predávali ešte „od papiera“. Ešte bez akejkoľvek vykonanej stavebnej činnosti, boli všetky byty predané.


Táto doba sa nám tu ale po 8-mych rokoch vracia s rovnakou vehemenciou.


Rozdiel tu však je! A to: v pridanej hodnote.


1) Klient roku 2015 a 2016 si veľmi precízne volí lokalitu.

Novostavieb sa v súčastnosti realizuje natoľko veľa, že si klient môže vybrať aj v rámci jednej mestskej časti z 3 a viacerých projektov. Podľa svojich jedinečných požiadaviek.


2) Už nieje byt ako byt

Byt bez balkóna, bez pivnice, či už v dnešnej dobe bez parkovacieho miesta už nieje dobre predajným artiklom. Klient si vyberá z tých, ktoré tieto atribúty majú


3) Štandard už nieje dostačujúci

V roku 2007-8 sa predalo všetko, čo malo štyri steny. Dnes už klient očakáva viac....viac možností výberu farebných kombinácií štandardu v parketách, dlažbe, obkladačkách....očakáva viac ako „dub- buk- biela stena“. Ako v dnešnej dobe slangovo nazývame low-cost developerské projekty minulých čias. Dnešný klient sa s tým už neuspokojí.


4) Pridaná hodnota objektu


5) Variabilné dispozície

Pri rezervovaní bytu počas výstavby možnosť individualizácie pôdorysu bytu je už samozrejmým očakávaním.


6) Komunitné bývanie

Spoločenské, stretávacie priestory slúžiace výlučne majiteľom bytov bytového domu: posilňovňa, detský kútik, spoločné strešné terasy, uzatvorené vnútrobloky s detským ihriskom a parčíkom....


Osobitosť projektu je bernou mincou tejto realitnej vlny.


A ja, ako architekt sa tomu veľmi teším, nakoľko verím, že konečne nám v Bratislave vznikne aj zopár naozaj architektonicky zaujímavých objektov, pri ktorých developer nebude hľadieť iba na ekonomiku investície, rýchlu návratnosť a efektivitu každého m2, ale že naozaj vsadí na osobitosť a tým sa odlíši od ostatných projektov a získa zákazníkov na svoju stranu.

Zopár lastovičiek už vidno v lukratívnych častiach Bratislavy, najmä na Kolibe, kde si to ale aj klient adekvátne zaplatí. Zatiaľ sa v Bratislave zaujímavá architektúra považuje za nadštandard.

Verím, že zanedlho budem môcť tento atribút pridať do vyššie menovaného zoznamu ako 7-mu položku.

ZADAJTE DOPYT, PROSÍM